Ik ben nu vier maanden bezig om mijn eigen bedrijf op te richten. En dat gaat zeker niet zonder slag of stoot. Een groot onderdeel is natuurlijk de gratis content die ik hier voor jullie schrijf. Ik wil alles delen wat ik heb geleerd en waarvan ik denk dat het nuttig is voor anderen om te lezen. Daarom mijn blog.

Maar daarnaast heb ik nog een stapel met plannen op de plank liggen. Naast coaching, trainingen en seminars wil ik mijn gratis platform uitbreiden naar video (youtube) en een podcast. Vooral de podcast is iets wat hoog op mijn verlanglijstje staat.

Maar met deze plannen komt tegelijkertijd een grote uitdaging om de hoek kijken. Iets waar ik mezelf de afgelopen maanden enorm tegen ben gekomen.

Ik heb de neiging om alles als één groot geheel te bekijken.

Als ik op maandag aan mijn week begin, dan heb ik het gevoel alle bovengenoemde plannen in die week aan te moeten pakken. En weet ik niet waar ik moet beginnen.

Ik wil op den duur ook seminars gaan organiseren. Inspirerende buitenlandse sprekers naar Nederland halen. Maar dit is iets waar ik me momenteel echt nog niet mee bezig wil houden. Dit is een toekomstplan.

Maar toch heb ik dit maandag in mijn hoofd zitten, omdat dit onderdeel uitmaakt van mijn plan. Ik zie het dus niet als losse stukjes, maar als één groot plan. Iets wat kan zorgen voor het gevoel dat ik overweldigd raak. Ik heb enorm veel moeite om terug te schakelen naar de kleine stapjes die ik op dat moment kan zetten.

Gelukkig heb ik daar wat trucjes voor 😉

Uitstelgedrag – The silent killer

Maar ook al heb ik alles op een rijtje. Dan zijn er alsnog nog momenten dat ik mezelf erop betrap de dingen te doen die ik wel wil doen, maar me niet perse dichter bij m’n doelen brengen.

Je kent ‘m wel: uitstelgedrag. Je gaat aan de slag met de dingen waarvan je denkt dat ze wel nuttig zijn, maar toch heb je aan het einde van de dag niet echt het idee dat je echt progressie hebt geboekt.

En wanneer je aan het eind van de dag dat gevoel niet hebt, dan kan ik je hierbij vertellen: dan heb je niet direct aan je doelen gewerkt.

Je weet dat je daar de sportschool moet gaan, maar je moet ook nog iets opruimen thuis en dus kies je daarvoor. De makkelijke weg.

Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik seminars – lezingen of boekreviews op youtube bekijk. Indirect is dit erg nuttig voor me, want ik leer enorm veel. Maar al deze seminars en lezingen brengen me niet direct dichter bij mijn doel.

En ik weet dat ik eigenlijk andere dingen moet doen. Maar rationaliseer dat ik hiervan leer en dat het daarom nuttig is.

Ik voel me dus vrij efficiënt, maar niet effectief! Efficiënt betekent dat je dingen goed doet. Effectief betekent dat je de goede dingen doet.

The 5 second rule

Zoals je al hebt kunnen lezen op mijn blog, ben ik een enorme fan van podcasts (en audiobooks). En met stip op #1 staat Impact Theory. Dus toen Mel Robbins pasgeleden te gast was bij Tom Bilyeu spraken zij over Mel’s 5 second rule.

Dit is een game-changer geweest voor mij!

Om uit bed te komen, om te sporten, om koud te douchen, om te stoppen met youtube, om te starten met te werken richting mijn doelen.

Er zijn zelfs mensen geweest die door de 5 second rule geen zelfmoord hebben gepleegd.

Wanneer wij iets willen doen reageren wij bijna nooit meteen. Dus geven wij een stemmetje in ons hoofd de kans om met redenen te komen om het niet te doen. Dit stemmetje vertelt ons wat er allemaal mis kan gaan, waarom het kut is om te doen, wat andere mensen hier wel niet van kunnen denken etc. En dit verlamt ons. Dit houdt ons tegen. In in het ergste geval zorgt het ervoor dat we helemaal niks doen.

Door de 5 second rule te gebruiken stop je je interne dialoog. Je zorgt voor een pauze vanuit waar je opnieuw de beslissing kan nemen om iets te gaan doen.

Hoe werkt het?

Je telt van 5 terug naar 0. En dan begin je.

That’s it.

Het is de meeste simpele en krachtigste tip die ik je kan geven. Ever.

Ik gebruik ‘m de hele dag door. En jij nu ook!

Kom je niet uit je bed? Tel van 5 terug naar 0 en spring eruit! Kan je je er niet toe zetten om naar de gym te gaan? Tel van 5 terug naar 0 en kom in beweging. Het werkt voor alles. Je bent voor een paar seconden heel even slimmer dan je brein… Soort van dus…

Let me know hoe jij hem toepast en wat je ervaring is!

En begin nu! Tel af en kom in actie.

Het boek ‘The 5 Second Rule’ van Mel Robbins is hier te bekijken.