Ik juice nu ongeveer een jaar als onderdeel van mijn ochtendroutine.

Ik raakte gefascineerd over het fenomeen juicen nadat ik de documentaire Fat, Sick and Nearly Dead had gezien. Voor wie deze documentaire nog niet heeft gezien: ga deze alsjeblieft kijken!

De documentaire is gemaakt door Joe Cross. Een Australische ondernemer die te zwaar is, een zeldzame huidaandoening heeft en aan de medicatie zit. En Joe is er klaar mee en besluit om 60 dagen lang te vasten en alleen maar groente- en fruitsappen te drinken. Terwijl hij dit doet maakt hij een road-trip door Amerika om te onderzoeken hoe de Amerikaanse cultuur tegen voeding, ziekte en gezondheid aankijkt.

Joe is inmiddels vrij van medicijnen, verlost van zijn huidaandoening en kilo’s lichter.

Een paar maanden later heb ik Super Juice Me! gekeken. Wat gebeurt er als je 8 mensen die samen 22 chronische aandoeningen hebben 28 dagen lang alleen maar sap laat drinken? De documentaire staat onderaan deze post.

Dus. Na een jaar wat te hebben aangekloot met onze juicer, vond ik het tijd voor een echte juicefast van 7 dagen. Doordat ik me door de jaren heen al redelijk had verdiept in de gezondheid, durfde ik de test aan zonder al te veel voorbereiding.

De Test

Laat ik vooropstellen dat ik al tijden goed voor mezelf zorg. Ik sport, rook niet, eet heel weinig dierlijke producten en was de maand januari al alcohol en koffie vrij.

Daarom kon dit experiment er ook nog wel bij: niks eten, alleen maar drinken. Groentesap, thee en water.

De eerste twee dagen waren by far het moeilijkst. Ik had het gedurende de dag koud, had lichte hoofdpijn, was moe en had honger!

Voorbereiding is daarom echt key. Ik maakte al mijn sappen aan het begin van de dag, zodat ik ze kon pakken zodra ik honger kreeg.

Vanaf dag drie ging het bergopwaarts. Ik kreeg mijn energie weer terug. De honger werd minder en kon mijn dagelijkse bezigheden gewoon weer oppakken. Op dag 4 was alles weer zoals vanouds.

De overige dagen heb ik me constant goed gevoeld. Helaas heb ik me op voorhand een beetje laten beïnvloeden door succesverhalen waar mensen zich ‘fantastisch, energiek en extatisch’ gingen voelen. Dit was bij mij niet zo. Maar na het bijstellen van mijn verwachting kon ik het experiment als geslaagd afsluiten.

Natuurlijk ben ik flink afgevallen. In totaal 3kg, maar dit komt ook omdat je bijna geen vocht meer vasthoudt en geen voedsel in je maag/darmen hebt. De definitieve score moet ik dus nog op gaan nemen (edit: ik ben 2 kg afgevallen in totaal).

Gisteren mocht ik weer eten en ik weet niet precies wat er toen gebeurde, maar ik voelde me fantastisch. Ik was productief, enthousiast over alles en energiek. En ook meteen vol na elke kleine maaltijd. Kwestie van weer rustig opbouwen.

Het moeilijkste vond ik het nog om de verveling te moeten weerstaan. Hoe belangrijk eten voor mij is om verveling te onderdrukken, ben ik achter gekomen tijdens deze 7 dagen. Wanneer ik even niet wist wat ik moest gaan doen of nog even wil wachten met de volgende taak; pak ik meestal iets te eten. Dan ging nu niet en dan kom je face-to-face met je emotie/verveling.

Hoe ik mijn sapvast heb aangepakt

Joe Cross heeft een eigen programma: Reboot With Joe. Hier heb ik een stappenplan van gebruikt voor 15-dagen en mijn eigen versie van gemaakt. Maar dit als leidraad gebruikt.

  • Ik dronk 5-6 sappen per dag (500ml) – ga meer drinken als je nog hongerig bent;
  • Ik dronk veel gefilterd water;
  • Tussendoor dronk ik 2 koppen ‘reinigingsthee’ van Erica (gezet met gefilterd water);
  • ‘s-Ochtends na het opstaan thee met citroen en gember;
  • Ik supplementeerde alleen B12, omdat ik zo goed als geen dierlijke producten eet. Eet je dit wel, dan is je lichamelijke voorraad groot genoeg om een paar dagen zonder te overleven;
  • Ik wandelde iedere dag 2 x 20 min (minimaal), dit zorgt ervoor dat je lymfesysteem op gang komt en gifstoffen kan afvoeren;
  • Ik stopte met elke vorm van sport (je lichaam kan alle energie goed gebruiken…).

Natuurlijk kan je dit ook één, twee of drie dagen doen. Ik houd van experimenteren en probeer zoveel mogelijk om mijn gezondheid te optimaliseren, vandaar de 7 dagen. Kijk wat goed bij jou past.

Ik denk dat ik dit jaarlijks terug laat keren in januari. Maar doe hem in het vervolg maar 3-4 dagen. Ik heb geen enorme detoxverschijnselen gehad door mijn gezonde levensstijl en langer is niet nodig voor mijn gevoel.

Het is goed om je lichaam af en toe even de kans te geven om te helen en afvalstoffen af te voeren. Omdat je lichaam constant bezig is met verteren van voedsel en de afvalstoffen daarvan af te voeren, komt het weinig toe aan opruimen van opgeslagen afvalstoffen.

Kijk hoeveel dagen voor jou uitkomt en wat goed voelt, maar probeer het zeker een keer! Check de documentaires, maak een planning en doe de juiste boodschappen. Het begin is het halve werk.